Tilitoimiston valinta – Mihin kiinnittää huomiota valintaa tehtäessä?
Tilitoimiston valintaan vaikuttavat monet tekijät, kuten kirjanpidon hinta, tarjolla olevat palvelut, henkilökemiat ja referenssit. Kun etsit yrityksellesi luotettavaa ja pitkäaikaista kumppania, kannattaa pysähtyä hetkeksi miettimään toimiston valintaa alla olevien vinkkien avulla.
1. Mieti, mitä haluat antaa kirjanpitäjän hoidettavaksi – kaikkea ei tarvitse tehdä itse
Tilitoimiston valinta kannattaa aloittaa yrityksesi tarpeiden kartoittamisesta. Pohdi, mitkä taloushallinnon osa-alueet haluat hoitaa sisäisesti ja mitkä ulkoistaa asiantuntijalle. Esimerkiksi osto- ja myyntireskontra, varastonhallinta, palkanmaksu sekä perintä voivat vaatia erikoisosaamista ja aikaa.
Tilitoimisto toimii parhaimmillaan yrityksesi tukiresurssina – ulkoistamalla aikaa vievät tehtävät, vapautat omaa aikaasi liiketoiminnan kehittämiseen ja sen johtamiseen.
Laadi lista tarvitsemistasi palveluista ja etsi tilitoimistoja, jotka pystyvät vastaamaan tarpeisiisi. Kannattaa muistaa huomioida tulevaisuuden tarpeet ja keskustella niistä jo valintavaiheessa. Näin varmistat, että tilitoimistosi pystyy vastaamaan kokonaisvaltaisesti tarpeisiisi nyt sekä myös tulevina vuosina.
2. Arvioi hinta-laatusuhde
Tilitoimiston palveluvalikoima ja henkilöstön osaaminen vaikuttavat merkittävästi hintaan – edullisin vaihtoehto on harvoin paras. Palveluiden laajuus, asiantuntijuuden taso ja käytettävät järjestelmät näkyvät hinnoittelussa.
On hyvä muistaa, että tilitoimistopalveluita hinnoitellaan eri tavoin: osa käyttää hinnoittelussa tuntiperusteista hintaa, osa kuukausimaksullista hintaa ja osa tiettyyn palvelupakettiin perustuvaa hintaa. Kun vertailet tarjouksia kannattaa kiinnittää huomiota sisältöön – eli mitä kaikkea palvelua kyseisellä hinnalla saa.
Lähtökohtaisesti hintaa tärkeämpi elementti on, että tilitoimistosi tarjoaa yrityksellesi laadukkaan, ammattimaisen sekä luotettavan palvelun.
3. Tavoitettavuus
Tavoitettavuuden merkitys liittyy hyvin pitkälti yrityksesi sekä sinun tarpeisiisi. Liiketoiminnassa voi olla pitkiäkin jaksoja, jolloin ei välttämättä kirjanpitäjään tarvitse ottaa yhteyttä. On kuitenkin tilanteita, jolloin kirjanpitäjää tarvittaisiin todella nopealla aikataululla, jolloin tilitoimiston sekä kirjanpitäjän tavoitettavuus nousee merkittäväksi tekijäksi, kun vertaillaan palvelun laatua.
Nykyaikana yhteydenpito onnistuu helposti sähköisiä kanavia pitkin, mutta myös perinteiset palaverit voivat joskus olla paikallaan.
4. Tilitoimiston kokemus sekä erikoistuminen tiettyyn toimialaan
Monesti kuulee sanonnan, että hyvä kirjanpitäjä on yrittäjän paras ystävä. Kyseisessä sanonnassa on perää, nimittäin asiantunteva kirjanpitäjä voi säästää yrityksellesi huomattavan suuria summia vuosien saatossa sekä lisäksi pystyy mahdollisesti tukemaan myös liiketoimintaasi olemalla kumppani taloushallinnon osalta.
Sen takia on erityisen tärkeää pyrkiä ottamaan selvää, millainen kokemus tilitoimistolla on sekä onko tilitoimistolla erikoisosaamista tietystä toimialasta. Lisäksi tilitoimiston koolla voi olla osittain merkitystä palveluvalikoiman osalta. Suuremmissa tilitoimistoissa useammin palveluvalikoima on laajempi ja isompi toimisto voi sopia paremmin suuremman yrityksen taloushallinnon kumppaniksi kuin pieni toimisto.
5. Referenssit sekä henkilöt
Kun asiakkaat suosittelevat tilitoimistoa, niin se on yleensä merkki laadukkaasta työstä taloushallinnon kumppanina. Kannattaa rohkeasti kysyä suosittelijoilta, kuinka tilitoimisto on onnistunut palvelemaan heitä sekä mitä mieltä he ovat yleisesti tilitoimiston palvelun laadusta.
Kaikkien tärkeintä kuitenkin on, että henkilökemiat kirjanpitäjän tai muun yhteyshenkilön kanssa toimii, jotta molempien työ pysyy mukavana sekä tehokkaana.
Etsitkö uutta tilitoimistoa tai harkitset vaihtoa?
Ota rohkeasti yhteyttä – jutellaan, miten voisimme auttaa juuri sinun yritystäsi.